چگونه با ترس از تغییر در کارآفرینی مواجهه شویم؟

" /> چگونه با ترس از تغییر در کارآفرینی مواجهه شویم؟ | تغییر در کارآفرینی | کارآفرینی

چگونه با ترس از تغییر در کارآفرینی مواجهه شویم؟

آذر ۱۸, ۱۳۹۶ 0
ddddv.jpg

تغییر یکی از الزامات مهم در زندگی انسان‌هاست. روزی نیست که ما در زمینه‌های گوناگون تغییری در خود احساس نکنیم. موضوع تغییر در دنیای کسب‌ و کار، اهمیت بسیار فراوانی دارد؛ برخی از متخصصان کارآفرینی معتقدند افرادی که نمی‌توانند با مسئله‌ی تغییر به درستی مواجهه شوند و آن را بپذیرند، بهتر است اصلاً کاری را شروع نکنند! در حقیقت تغییر، فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای کسب‌ و کارها رقم می‌زند. این تغییر ممکن است در خود فرد و یا در برنامه‌های کاری یک شرکت باشد. به هر حال کارآفرینان در هر مرحله و جایگاهی که باشند از موضوع تغییر گریزی ندارند و باید بتوانند این مسئله را به خوبی مدیریت کنند. در این مقاله قصد داریم به مقوله‌ی ترس از تغییر در کارآفرینی و شیوه‌ی مواجهه با آن بپردازیم.

تغییر در کارآفرینی به چه معناست؟

تغییر در کارآفرینی هم با انسان‌ها مرتبط است و هم با رویه‌های کسب‌ و کار. هر کسب‌ و کار با دنیای بیرون از خود ارتباطاتی دارد و نمی‌تواند مستقل از آن و اتفاقاتی که در بیرون می‌افتد، عمل کند. دنیای بیرون در هر لحظه در حال تغییر است و کسب‌ و کارهایی هم که در این دنیا وجود دارند، جزیی از آن محسوب می‌شوند؛ در نتیجه باید خود را با تغییراتی که در دنیای بیرون اتفاق می‌افتد، مطابقت دهند تا از دوام و پایداری برخوردار باشند. کسب‌ و کارهایی که بصورت انعطاف‌پذیر طراحی می‌شوند، می‌توانند به سرعت در برابر تغییرات واکنش‌های درست از خود نشان داده و خود را به حالت تطبیق در آورند. اما کسب‌ و کارهایی که به اندازه‌ی کافی انعطاف‌پذیر نباشند، پس از مدت کوتاهی محکوم به شکست هستند. بعنوان مثال اگر شرکت‌های اتومبیل‌سازی نسبت به تغییراتی که امروزه در دنیای اتومبیل اتفاق افتاده، بی‌توجه بودند و همان مدل‌های قدیمی را تولید می‌کردند، آیا کسی به سراغ آن‌ها می‌رفت؟ در نتیجه روز به روز بیشتر در انزوا فرو رفته و پس از مدتی نابود می‌شدند؛ اما انعطاف‌پذیری این کارخانه‌ها سبب شد تا متناسب با مدل‌های روز و نیازهای جدید، بتوانند خودروهای نوینی را ساخته و به بازار عرضه کنند. تغییر در رویه‌های کسب‌ و کار معمولاً به میزان تغییرپذیری کارآفرینان بستگی دارد. کارآفرینانی که شجاعت ایجاد تغییر را داشته باشند، می‌توانند از فرصت‌های بازار به درستی استفاده کنند. بنابراین داشتن روحیه‌ی تغییرپذیری یکی از الزامات کارآفرینی است.

 

مقالات مرتبط : 

سخنرانی دکتر فرداد زند در پنجمین دوره‌ی مجمع اقتصاد فناوری نانو

چرا بعضی کارآفرینان از تغییر فراری هستند؟

این مسئله اختصاص به کارآفرینان ندارد. برخی از افراد عادی هم روحیه‌ی ایجاد تغییر را ندارند و حتی اگر اهمیت تغییر را درک کرده باشند، شجاعت انجام آن را ندارند. این موضوع دو علت اصلی دارد؛ علت اول ریشه در عاداتی است که در طول زندگی در وجود ما ریشه دوانده است. ما همیشه دوست داریم در راحت‌ترین شکل ممکن زندگی کنیم و از آنجایی که تغییر به معنای برهم زدن شرایط فعلی است، در برابر آن مقاومت می‌کنیم. معمولاً انسان‌ها به شرایط فعلی که در آن هستند، عادت کرده‌اند و تصور می‌کنند که اگر بخواهند جور دیگری باشند، آرامششان بهم خواهد ریخت.
علت دیگری که باعث می‌شود تا برخی افراد از تغییر فراری باشند، غرور است. غرور باعث می‌شود که ما در برابر تغییر از خود مقاومت نشان دهیم و با خود فکر کنیم که واقعاً ضرورتی برای تغییر وجود ندارد. افراد مغرور وقتی با تغییرات مواجهه می‌شوند، با خود فکر می‌کنند که چه نیازی به ایجاد تغییر است؟ این دیگران هستند که باید با شرایط فعلی خود را مطابقت دهند نه من! غرور برخی از افراد هم ریشه در تفکرات منطقی آن‌ها دارد؛ بعضی از افراد ممکن است مدت زیادی، درباره‌ی موضوعی به خوبی فکر کرده باشند و به نتایجی رسیده باشند که از نظر آن‌ها قطعیت دارد. در این صورت نمی‌توانند قبول کنند که برخلاف نتایجی که به آن‌ها رسیده‌اند، قدم بردارند و از الگوهای رایج و یا الگوهایی که افراد و ساختارها به آن‌ها تحمیل می‌کنند، تبعیت کنند.

 

مقالات مرتبط : 

کارآفرینان با چه ترس‌هایی روبرو می‌شوند؟

چگونه با ترس از تغییر در کارآفرینی مواجه شویم؟

برای اینکه متوجه شوید که دارای روحیه‌ی تغییرپذیری هستید یا نه، تصمیم بگیرید یک برند جدید را در محصولی که زیاد استفاده می‌کنید، امتحان کنید. برای مثال اگر تاکنون از یک نوع ثابت چای مصرف کرده‌اید، تصمیم بگیرید که از امروز از یک برند جدید استفاده کنید! این تصمیم درباره‌ی برندهای جدید خودکار و یا سایر محصولات نیز می‌تواند گرفته شود. اگر توانستید این تغییر را بپذیرید، معلوم خواهد شد که روحیه‌ی تغییرپذیری دارید! داشتن روحیه‌ای که بتواند در مواقع لزوم در کسب‌ و کار تغییر ایجاد کند، از بایسته‌های کارآفرینی است. تغییر اتفاقی نیست که گاه رخ دهد و گاهی هم نه؛ تغییر یک ضرورت است و حتی اگر دنیای بیرون، کارآفرینان را به تغییر سوق ندهد، خود کارآفرینان باید در ابتدا به فکر تغییر خود و سپس به فکر تغییر دنیای بیرون از خود باشند. فرآیندهای کارآفرینی ممکن است در هر مرحله نیاز به بازنگری داشته باشند؛ دنیای امروز به سرعت در حال تغییر است و در نتیجه کسب‌وکار یک کارآفرین نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دنیایی که همه چیز اینترنتی شده است، اگر یک کارآفرین نتواند این ابزار را در محاسبات خود بگنجاند و همچنان بر استفاده از روش‌های ارتباطی قدیمی اصرار کند، محکوم به شکست است. درست مثل این است که راننده‌ی یک اتومبیل در جاده وقتی به پیچ‌ها می‌رسد، بخواهد همچنان فرمان را مستقیم در دستان خود نگه دارد و نپیچد؛ دراین صورت به ته دره سقوط خواهد کرد!

 

 

منابع:

http://www.business2community.com

http://blog.nj.com

http://www.perwickstrom.com/

https://www.entrepreneur.com

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


عضویت در خبرنامه

درباره ما

تمامی حقوق برای مجمع اقتصادی فناوری نانو محفوظ می باشد. طراحی و پیاده سازی توسط فرا محتوا